Tuesday, February 9, 2010

At the Edge of Forty



Kata orang, semakin umur kita bertambah, usia kita sebenarnya semakin kurang. Mungkin benar kerana, setiap saat dan detik, kita sebenarnya semakin hampir dengan panggilan abadi. Nombor yang mewakili umur kita semakin besar, tetapi kualitinya semakin kecil. Kadang-kadang kita lupa dengan hakikat ini. Kadang-kadang kita terlalu sibuk, hinggakan hak yang sebenar-benarnya hak kita abaikan. Hak yang bukan hak, sering mendapat tempat.

Adakalanya kita juga cuba memutar semula segala yg telah berlaku sebelumnya. Tak salah utk "introspeksi", tapi janganlah sampai kita hanyut pula dengan pengalaman atau "sentimental value", kerana kita cenderung utk bermanja-manja dengan penglaman lampau. Apatah lagi kalau pengalaman itu membawa seribu makna dan kenangan, tak kisahlah sama ada pahit, manis, masam, kelat atau apa sahaja rasanya.

Kadang-kadang, di dalam proses introspeksi itu, kita sering bertanyakan soalan yg mungkin kita tidak ada jawapannya, atau mungkin kita ada jawapannya. Sebagai contoh, kenapa kita tak buat begitu, kenapa kita buat begini, kalau buat ini, kalau buat itu, dan bermacam-macam soalan lagi. Dalam surah Al-As'r, kita diingatkan supaya tidak bermalas-malas atau menangguhkan sesuatu, terutamanya sesuatu yang baik dan berfaedah sama ada utk diri sendiri, mahupun utk orang ramai.

Di dalam konteks ini, kita ambil contoh kesihatan. Alhamdulillah, kita dilahirkan sebagai manusia yg sihat dan cukup sifat. Tapi, tidak mustahil jika lama-kelamaan, segala-galanya akan hilang jika kita tidak mengambil perhatian dan bersungguh-sungguh menjaganya. Kesihatan yg diberi kepada kita jika tidak dijaga, akan rosak suatu hari nanti. Kerosakan itu akan datang sama ada disebabkan oleh kita sendiri, atau pun disebabkan oleh orang/benda lain. Namun, kebiasaannya disebabkan oleh kita sendiri. Justeru, kita perlulah menjaga kesihatan kita supaya tidak mendatangkan masalah kepada kita. Terutamanya jika ianya menghalang untuk kita beribadah kepada-Nya.

Begitu juga dengan perkara-perkara, hal, mimpi, impian atau cita-cita yang masih belum kita capai. Tak perlulah kita berasa tertekan kerana masih belum berjaya menggapainya. Yang paling penting ialah, kita terus berusaha sesuai dengan keupayaan dan terus istiqamah. Insya Allah, suatu hari kita akan berjaya.

Justeru, janganlah kita cepat berasa kecewa, hampa, tertekan atau sebagainya jika belum lagi mencapai tahap yg kita inginkan. Tidak istilah terlambat, ingatlah bahawa Nabi Muhammad SAW mendapat wahyu dari Allah SWT tatkala usia baginda menginjak ke 40 tahun. Anggaplah, peristiwa tersebut sebagai satu "paradigm shift" yang besar kepada kita. Kita perlu kekal berminda positif, tekal berusaha, memohon redha dan panduan-Nya, dan meletakkan tawaqal kepada Allah SWT.

Masih belum terlambat utk menjaga kesihatan, belum lewat utk mencapai cita-cita, belum "urung" utk menambah ibadah, belum usai waktu dan peluang utk menggapai impian. Anggaplah "at the edge of forty" sebagai satu tahap atau fasa kehidupan normal yg sudah ditakdirkan utk kita lalui dan harungi. Cuma, persoalan sekarang ialah, "at the edge of forty" adalah persimpangan untuk "to be or not to be". Pilihlah!

No comments: