Tuesday, September 9, 2008


RAMADHAN AL-MUBARAK 1429


Assalamualaikum wrh wbh,

Alhamdulillah, Ramadhan datang lagi menjenguk kita kali ini. Mudah-mudahan kita semua diberikan kekuatan dan kelapangan untuk meraikan Ramadhan yg hanya berkunjung sekali dalam setahun.

Bagi saya dan keluarga, setiap kali Ramadhan datang terutamanya selepas 2004 (Ramadhan 1425), ianya membawa erti yg sangat mendalam dan berbekas. Ketika Ramadhan menjengah hari ke 27, ayahandaku, Haji Razali bin Haji Suboh (60 tahun ketika itu) kembali ke rahmatullah. Beliau menghidap sakit jantung dan meninggal dunia semasa berada di wad Hospital Besar Temerloh (lama).

Namun, kehidupan kita mesti diteruskan. Sahabat saya, Ustaz Zuridan sering menyebut bahawa, kita yg masih ada di dunia ini sentiasalah berdoa ke hadrat Allah SWT agar roh mereka yg terdahulu mendapat berkah dan kurnia dariNya. Selain itu, doa yg kita panjatkan itu adalah amal jariah sama seperti ilmu, usia serta harta yg kita miliki. Doa ialah sedekah yg tidak akan terhenti dari kita kepada mereka yg telah tiada.

Ramadhan 1429 ini, saya sangat gembira apabila kedua-dua anak saya berpuasa. Bagi Abg Aqif, beliau telah mula berpuasa sejak bersekolah tadika, tetapi bagi adik, Iman, agak liat sedikit. Pada hari pertama, beliau berbuka pada pukul 5 ptg, setelah menangis teresak-esak (maklum saja, anak bongsu!). Namun, keadaan berubah apabila Iman melihat abg Aqif yg seronok semasa berbuka puasa. Mulai hari ke-2, insya Allah sehingga ke hari ini masih lagi bertahan, Iman mula berpuasa.

Ramadhan sebenarnya mempunyai falsafah yg sangat mendalam untuk kita kaji dan hayati. Kita boleh melihat daripada pelbagai aspek sama ada spiritual, fizikal, mental, biologi, sains, metafizik dan sebagainya. Begitulah besarnya nikmat yg diberikan kpd kita semua.

Insya Allah, pada Ramadhan ini amalan kita akan menjadi lebih baik lagi. Wasalam!

No comments: